20160528_222415

Dat het wat stil was rond Mokum Symphony betekent niet dat er niets gebeurt!

Allereerst spelen Mokum Musici de tweede Volksopera Wals Salon op 17 december met Joan Berkhemer als Stehgeiger, Paul Prenen als piano-conducteur, Maartje Valk fluit, Heleen Oomen klarinet, Ephraim Feves viool, Adriaan Breunis altviool, Ketevan Roinishvili cello, Jesse Feves bas, Maartje Valk fluit en Heleen Oomen klarinet in het Tolhuis te Noord.
Voor meer info: zie
www.volksopera.nl of de fb pagina Wals Salon Noord.

 

2018


Vrijdagavond 19 januari in de Uilenburgersjoel:
NEW YEARS CONCERT
Intussen een traditie: het jaarlijks terugkerende nieuwjaarsconcert. Ook dit jaar een kleurvol programma uitgevoerd door top solisten die de uitgangspunten van Mokum Symphony omarmen. Behalve mooie werken van Mozart, Ravel en Dvorak zijn er verrassende out of the box optredens van de solisten.

Joan Berkhemer en Hebe Mensinga viool, Joël Waterman altviool, Maja Bogdanovic cello, Heleen Oomen klarinet, Rob Mann piano

lees meer
voorverkoop tickets


MOKUM SYMPHONY EN WETENSCHAP

Mokum Symphony zal haar wetenschappelijke basis verstevigen. De Canadese concertpianiste en musicologe dr. Anna Scott hield in juni j.l. een geweldige lezing over Brahms in zijn tijd, met aansluitend een masterclass en een concert met muziek van Brahms, uitgevoerd door Scott, Berkhemer, de Stam brothers (Emlyn en Willem) en pianist Stefan Petrovic. Brahms werd ontdaan van een loodzware laag vet die tegenwoordig aan de gemiddelde Brahms kleeft, en de slanke, vrije, haast improvisatorische speelstijl  die gold in Brahms zijn tijd zette de muziek in een geheel ander licht.

Wat doet tijd met het musiceren? Wat van waarde verdwijnt? Welke kwalijke gewoontes sluipen er in? Welke ijdelheden, welk epateren, treden naar voren? Zijn we nog in staat de muziek diepgaand te analyseren of blijven we steken in oppervlakkigheid en snel winstbejag? Zijn we op de hoogte van edele tradities die in het verleden golden en in hoeverre kunnen we die weer terughalen zonder onze eigen innerlijke muzikale bron te verloochenen?     

Anna Scott komt (op veler verzoek) terug en zal wederom een lezing, een masterclass en een concert geven in het voorjaar van 2018. Verder wordt gewerkt aan een programma rond haar met de symfonische Brahms, met 1e pianoconcert en de 1e symfonie. Ook deze concerten zal worden omgeven door lezingen en masterclasses.


2019

MATTHEUS PASSION

Een nieuw team met de jeugdige organisatorische talenten zal de Romantische Mattheus Passion plannen gaan optuigen waarbij de speelstijl van nu, ingegeven door de oude muziekbeweging aan de kant wordt gezet voor de hoog romantische Bach zoals die klonk voor de Tweede Wereldoorlog: uiterst dramatisch, tranentrekkend, fluisterzacht en overrompelend hevig. Een klankmuseum, als eerbetoon aan de grote dirigent Willem Mengelberg die vanaf 1889 de Nederlandse Mattheus jaarlijks bracht en daarmee een aftrap gaf van de grote Mattheus traditie die nog steeds immens populair is in ons land. Het wordt een ‘Rembrandteske’ Bach met medewerking van honderden medewerkers! We mikken op het vroege voorjaar van 2019.