Mokum Symphony presenteert:

De Vrije Beethoven – alle strijkkwartetten

en

De Gelukkige Beethoven – alle strijktrio’s 

 De Vrije Beethoven

Alle strijkkwartetten-cyclus in de Singelkerk van de Doopgezinde Gemeente, Singel 452, 1017 AW Amsterdam.

In juni zal Mokum Symphony zijn cyclus van 5 concerten met alle zestien strijkkwartetten van Beethoven afmaken; daar gaan wij uiteraard op dit moment van uit. Het zou een 5-daagse zijn waarin de ontwikkeling van het jonge genie naar de oude meester wordt blootgelegd. Nu nog een 4-daagse! Een ‘klankoverzichtstentoonstelling’ van de grootste, meest indringende kamermuziek uit de geschiedenis. U heeft nog vier avonden vol avontuur, pure schoonheid en onpeilbare diepte van ons tegoed.

Vier topspelers van het Mokum Kwartet—violisten Joan Berkhemer en Rada Ovcharova, altviolist Dr. Emlyn Stam en cellist Willem Stam—gaan deze grote uitdaging vol overtuiging aan. Dat doen ze coronaproof in de schitterende Singelkerk te Mokum. Voor het spelen van alle 16 Beethoven-kwartetten binnen een korte tijd is Mokums lef nodig, de keuze voor de unieke speelstijl vereist nog eens extra moed..

Recent wetenschappelijk onderzoek naar eerste historische opnames bevestigt dat de technieken en uitdrukkingsvormen die Beethoven zelf bij het musiceren gebruikte toen nog gangbaar waren. De extreme vrijheden, bezieling en zangerigheid die dwars door geruis en gekraak te horen is, verdwenen vanaf de jaren vijftig gaandeweg van het podium; in het nuchtere klimaat van het naoorlogse Nederland versoberde de muziekstijl.

Uniform, strak en foutloos in de maat spelen kwam wereldwijd in zwang. Dat ging echter ten koste van de traditionele charme, nuance en persoonlijke emoties. Geen wonder dat de grootste Beethoven interpreten als Willem Mengelberg, Fréderic Lamond en Arthur Schnabel, aan het eind van de 19e-eeuw werden opgeleid door leraren die studeerden bij leerlingen van Beethoven.

Het Mokum Kwartet zal, als enige ter wereld, technieken en stijlelementen uit die grote periode bij de Cyclus nieuw leven inblazen. Volgens ons kan Beethoven niet zonder dat grote gebaar, die intense gevoelens, dat rebelse, de betekenisgeving aan alle details. Bij eerdere (besloten) uitvoeringen bleek dat het publiek die bijzondere speelstijl beleefde als een ervaring vol emotie, nuance en verrassing. Educatie is een belangrijk onderdeel van onze missie. Daarom brengen wij lezingen, masterclasses en een podcast ter voorbereiding.

Op dit moment hebben wij de concerten als volgt kunnen plannen:

  • Concert nr. 2: Op. 18 No. 3, Op. 59 No. 1 en Op. 131, 8 juni 2021, aanvang 20:15
  • Concert nr. 3 : Op. 18 No. 4, Op. 74 en Op. 132, 11 juni 2021, aanvang 20:15
  • Concert nr. 4 : Op. 18 No. 2, Op. 18 No. 6, Op. 95 en Op. 135, 15 juni 2021, aanvang 20:15
  • Concert nr. 5 :  Op. 18 No. 5, Op. 59 No. 2 en Op. 130 met de Grosse Fuge, 18 juni 2021, aanvang 20:15
Bekijk het Youtube kanaal van Mokum Symphony hier om de streams van delen van het programma die het kwartet in de tussentijd heeft opgenomen te zien.
Wij houden u graag op de hoogte. De concerten waren bijna uitverkocht op het moment dat wij deze op de lange baan moesten zetten.
De kaartjes kunt u HIER kopen.
Op dit moment echter houden wij het op een limiet van 30 personen; wij kunnen niet in de toekomst kijken. Wij hopen dus binnen enkele maanden meer plaats te kunnen bieden. Wilt u op de wachtlijst?
Stuur een mail naar info@mokumsymphony.nl.
Beluister HIER de podcasts die het Mokum Kwartet maakt om je te kunnen voorbereiden op de concerten!

Hier een recensie van een bij het eerste concert aanwezige gast, de heer B. van Bemmelen:

De start van de kwartetcyclus Beethoven was er een avond om nooit te vergeten. In de ideale akoestiek van de Singelkerk speelde het Mokum Kwartet vroeg, midden en late Beethoven. Een overdonderende ervaring voor deze luisteraar die zich voorstelt dat zowel ervaren Beethovenkenners als beginnende luisteraars een gevoel hebben gehad getuige te zijn van de premiere van deze stukken een paar honderd jaar terug.

Het Mokum Kwartet presenteerde zich als een fantastische mix van individuele vrijheid en zeggingskracht en gezamenlijk gevoelde vorm, structuur en tempo. Een verademing was het om te luisteren naar de verbluffende kracht van de klankrijkdom van dit kwartet. Toonvorming die zonder opsmuk is, met telkens de juiste dosis sentiment, dramatiek en richting. Het resultaat was dat de vaak bliksemsnel wisselende sfeer die zo kenmerkend is voor de Beethoven-strijkkwartetten op een heel natuurlijke en transparante wijze tot z’n recht kwam. Het was een genot om te beleven hoe deze musici moeiteloos wisselden tussen het prominent spelen van de vaak korte thematische fragmenten en het direct daarna overgaan in begeleiding van een andere stem. Rada Ovcharova en Emlyn Stam spreiden een weldadige kalmte en lyriek in de middenstemmen ten toon. Willem Stam is een briljant cellist wiens stuwende kracht slim wordt benut en die een dermate ‘schone’ klank heeft dat alles transparant blijft. Berkhemer heeft de gave om de Beethoveniaanse diepte met talloze expressiemiddelen naar boven te halen. Zijn pallet aan kleuring en timing is oneindig, en raakt Beethoven in het hart.  In de langzame delen van op. 127 was het bijvoorbeeld opvallend hoe alle kwartetleden op  zeer vrije wijze de melodieën en tussenstemmen een weg lieten gaan naar de telkens weer nieuwe en oneindige vergezichten die Beethoven ons luisteraars biedt. Beethovens spreekwoordelijke fantasie werd tot grote hoogte rechtgedaan in zijn (late) strijkkwartetten. Fraai was hoe de musici ook in de vroege en midden kwartetten de moed en skills hadden om ook daar het absurde, het vervreemdende, het soms schokkend eenvoudige naar voren te halen zoals deze in de late kwartetten nog verder uitgewerkt wordt. En, ‘semplice’ (de aanduiding ‘eenvoudig’ die Beethoven gebruikt) zoals in Beethovens tijd nog een gevoel was dat verbonden was met waarheid en werkelijkheid die wij moderne mensen zo moeilijk nog beleven, belast zoals we zijn met alle moderne prikkels en (soms) verwarrende kennis.

Mokum Kwartet brengt de uitvoeringstradities vanuit de 19e eeuw voor ons moderne luisteraars werkelijk tot leven. Zij  lieten ons luisteraars zien, horen en voelen dat zowel de rijkdom van lyriek en harmonie maar ook de declamatorische/retorische kant van Beethovens strijkkwartet muziek ideale vertolkers gevonden heeft in hen.


De Gelukkige Beethoven

Concerten met alle Beethoven strijktrio’s in de Singelkerk

  • Concert nr. 1: 4 september 2021: Strijktrios Op. 3, Op. 9 No. 2 en Op. 9 No. 1, aanvang 20:15
  • Concert nr. 2: 5 september 2021: Strijktrios Op. 8 en Op.9 No. 3, aanvang 20:15

Beethoven componeerde vijf strijktrio’s in de meest gelukkige tijd van zijn leven, hij begon Wenen te veroveren als pianovirtuoos en ook zijn composities werden steeds populairder. De werken worden dan ook gekarakteriseerd door jeugdige kracht, humor en optimisme maar er zijn ook diep melancholische momenten en de eerste tekenen van het duistere drama waarvan het zwaarmoedige genie zich in latere tijden zo vaak bediende. De trio’s vragen veel virtuositeit van de uitvoerenden die behalve technische hoogstandjes ook alle uiterste emoties moeten verklanken. De speelstijlen en technieken uit het begin van de 20e-eeuw die Mokum musici Joan Berkhemer, Emlyn Stam en Nadia David inzetten, zijn daarbij zeer behulpzaam. 

Deze concerten waren bijna uitverkocht op het moment dat wij moesten beslissen de concerten op de lange baan te zetten.

Kaartjes kunt u HIER kopen.

Dit project wordt gesponsord door: